John Eijgelsheim

In de serie ‘In gesprek met … ‘ is deze keer John Eijgelsheim uitvoerig aan het woord. John is al bijna 20 jaar een bevlogen docent bij onze organisatie en blijft fanatiek de uitdagingen aangaan die op zijn pad komen. We stelden hem wat vragen over zijn carrière, ervaringen en over het bijzondere Coronajaar.

Zoals velen bij Technicom is ook John vanuit de praktijk (calculatie werkvoorbereiding WTB) overgestapt naar lesgeven als docent. Destijds had hij te maken met een reorganisatie en werd gevraagd om docent te worden. Waar hij eerst dacht ‘Dit is niks voor mij’, had hij wel ervaring met instructies geven op de werkplek waarop hij goede reacties kreeg en zelf veel voldoening uit haalde. Zo gezegd, zo gedaan, en inmiddels zit John alweer 25 jaren in het docentvak.

Hoe ervaar je lesgeven aan volwassenen?

Over het algemeen zijn onze cursisten zeer goed gemotiveerd. Ik heb wel eens een groep met jongeren gehad en daarbij merk je toch dat het lastiger is om de minder gemotiveerde deelnemers mee te krijgen.

Bij de volwassen cursisten zie je soms de motivatie achteruit gaan omdat ze het moeilijk vinden. Goede begeleiding en ondersteuning kan dat voorkomen en daarom treed ik op zo’n moment meer als coach op en probeer te achterhalen wat de oorzaak is. Vaak hebben ze heel veel argumenten waarom het NIET lukt, en ik probeer dan te zoeken naar de puntjes waarmee het WEL kan lukken. Soort van ‘even wakker schudden’ en zorgen dat de cursist zijn eigen overtuiging weer in het vizier heeft en weer in de gaten heeft wat ook alweer de reden is voor het volgen van zijn opleiding.

Wat was je grootste uitdaging in het begeleiden van cursisten?

Ik heb een groep begeleid met mensen die binnen 1 jaar breder inzetbaar moesten worden, anders zouden ze ontslag krijgen. Het was een om-/bijscholingstraject bij een bedrijf waar een reorganisatie aan zat te komen. De cursisten hadden een redelijk laag niveau en we moesten ze in de periode van een jaar behoorlijk wat proberen mee te geven. De hele groep heeft door intensieve begeleiding boven verwachting gepresteerd. Na het interne traject van een jaar mocht de hele groep blijven en tevens hun opleidingstraject vervolgen met een MBO-opleiding. Ze zijn nu verzekerd van een baan en worden nu zelfs opgeleid tot competente operators met een erkend diploma! Ik vond het enorm motiverend om deze groep te begeleiden en ben super trots op deze cursisten.

Je hebt verschillende rollen binnen het docentschap, wat geeft jou het meeste energie?

Ik heb inderdaad diverse taken binnen mijn functie: ik geef les voor de klas, doe praktijkbegeleiding, neem praktijkexamens af en ben betrokken bij ontwikkeltrajecten.

Het begeleiden in de praktijk heeft echt mijn voorkeur! Ik heb graag contact met de cursisten en vind het leuk om bij bedrijven mensen die ik niet ken te spreken over de processen binnen de organisatie en met hen mee te denken. Ook de praktijkexamens boeien me daarom erg. Als je een praktijkexamen afneemt, mag dat nooit bij je eigen cursist zijn, dus je kent de betreffende praktijkwerkplek nog niet. Samen met een interne examinator (die tot in de puntjes alles weet over de werkplek) bekijk je hoe de cursist het geleerde kan toepassen in de praktijk en bespreek je de processen. En alles wat met processen en bewerkingen te maken heeft, is eigenlijk nooit hetzelfde dus bij ieder praktijkexamen steek ik er zelf ook weer wat van op.

Theorielessen geven is wat uren betreft het grootste gedeelte van mijn werkweek. Het leuke van de opleidingen bij Technicom is dat de inhoud van de lessen heel afwisselend is door de opbouw van de opleidingen. Je moet dus wel een brede parate kennis hebben omdat alle exacte vakken tegelijk aan bod komen. Na 20 jaar draai ik daar mijn hand niet meer voor om! Voor cursisten zijn de exacte vakken soms wel zwaar, zij kunnen vaak beter overweg met procestechniek en procesbeheersing omdat dat herkenbaarder is uit de praktijk. De leukste uitdaging bij de theorielessen is de cursist die er het meeste moeite mee heeft. Hoe kan ik mijn uitleg nou aanpassen zodat ook die cursist het begrijpt?

Binnen mijn functie ben ik ook betrokken bij diverse overkoepelende zaken, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een nieuwe opleiding, praktijkcasussen of aanpassingen in een kwalificatiedossier doorvoeren. Ik hou er van om te organiseren, regelen, plannen etc. Dat doe ik ook bijvoorbeeld bij een klas voor een nieuwe klant, of binnen een nieuw project. Iedere keer weer iets nieuws kunnen aanpakken is een leuke uitdaging!

Vorig jaar moest je door Corona verplicht online les gaan geven, terwijl je voorheen daar ver vandaan wilde blijven! Hoe zijn je ervaringen van het afgelopen jaar?

Ja we werden inderdaad voor het blok gezet door de crisis en we moesten er ook nog in sneltreinvaart mee beginnen. En geloof het of niet, het bevalt me eigenlijk erg goed! We hebben gelukkig de juiste tools (zoals tablet met pen) en met ondersteuning van powerpoint-presentaties, filmpjes en een goede lesstructuur vind ik het een prima vorm van lesgeven. Bovendien scheelt het me voor bepaalde opleidingstrajecten wel 2,5 uur reistijd per dag. Veel efficiënter dus! Nadeel is dat je de gemakkelijke interactie met de cursist mist, bijvoorbeeld even een grapje maken of aanvoelen of een cursist ergens moeite mee heeft.

Ik merk dat cursisten vaker voorkeur geven aan fysieke les in een klaslokaal. De combinatievorm die we nu hanteren (gedeelte van de groep thuis, gedeelte van de groep in het lokaal) is erg goed. Cursisten hoeven bijvoorbeeld niet na hun dagdienst snel te eten en te racen naar een locatie voor hun opleiding. Doen ze nu gewoon lekker thuis. En als ze wat meer vragen hebben, komen ze de volgende les wel naar het klaslokaal. Een cursist met een goede zelfdiscipline zal wat minder vaak fysiek aanwezig zijn en voornamelijk online de lessen volgen.

Is het dan niet erg moeilijk om les te geven aan mensen in je lokaal en ook nog online?

Jaaa, zeker! In het begin ging ik met het groepje het klaslokaal uit om een bakkie doen, dus even 15 minuten pauze. Stond ik al buiten, was ik vergeten dat er thuis ook nog een paar de les volgden. Haha, en die vonden het al zo lang stil van mijn kant! Is me niet meer gebeurd na die tijd.

Ik probeer de mensen thuis bij de les te houden door vragen te stellen of opdrachtjes te geven. Tijdens een stukje uitleg kun je niet steeds controleren of ze hun aandacht erbij houden, maar ja, het blijven volwassenen die hun eigen keuze moeten maken.

Wat vind je van Technicom als werkgever?

Technicom is voor mij een fijne werkgever waarbij je de mogelijkheid krijgt om veel verantwoordelijkheid te dragen. Als je daar goed mee om kan gaan, heb je veel vrijheid. Het is nooit saai, heel afwisselend en vaak vernieuwend. Door de korte lijnen binnen de (kleine) organisatie is de communicatie van boven naar beneden (en andersom) prima. We helpen en ondersteunen elkaar regelmatig, soms lijkt het een beetje op één grote familie.

Beoordeel Technicom

Heb jij John als praktijkbegeleider gehad? Heeft John in uw organisatie les gegeven?
Vertel ons in een review over je ervaring met zijn lessen of begeleiding!

Review plaatsen