Professionele begeleiding van interne opleider binnen het bedrijf – klanten vertellen

mystart


Welke organisatie investeert tegenwoordig niet in opleiden? Waar het ene bedrijf standaard opleidingen inkoopt, zorgt het ander voor een geheel op maat gemaakt opleidingstraject dat binnen het bedrijf gevolgd wordt door medewerkers. Minstens zo belangrijk als het regelen van de (theorie)opleiding is het organiseren van de (praktijk)begeleiding rondom de cursist.

Vele klanten van Technicom bieden hun (nieuwe) medewerkers interne opleidingstrajecten aan die helemaal toegespitst zijn op de interne processen. De meeste klanten zorgen hierbij ook voor voldoende begeleiding in de vorm van een mentor of interne opleider. Waarom besteden zij hier veel aandacht aan? Deze klanten vertellen.

Meer weten? Neem contact op met:
Martin Brandenburg
010 - 231 37 38

Stuur een mail
Jan Voorwinden
Hill's Pet Nutrition


Zelf ben ik eigenlijk in hart en nieren nog steeds een beetje operator, waardoor ik ook inhoudelijk veel ondersteuning kan bieden binnen onze bedrijfsopleiding. Tegelijkertijd houd ik mezelf scherp en blijf ik leren, door collega’s met bepaalde vraagstukken te helpen. En wat is er nou mooier dan jezelf continu te kunnen ontwikkelen?”

Stel je vraag
mystart2
Meer kennis, meer zelfvertrouwen en betere vaardigheden

Manon van Hoof (Human resources coördinator bij Hill’s Pet Nutrition) geeft aan dat professionele ondersteuning van specifiek opgeleide mentoren (interne opleiders) en teamleiders onmisbaar is. “Voor sommige cursisten is het al even geleden om in de schoolbanken te zitten en niet iedereen is gemotiveerd om (zelfstandig) te leren.” Cursisten binnen het opleidingsplan van het bedrijf kunnen door de intensieve en praktijkgerichte instructie op de werkplek meer kennis, zelfvertrouwen en betere vaardigheden leren van hun mentor.

Gerichte opleiding voor de mentor (interne opleider)

Bij Hill’s Pet Nutrition is aan iedere deelnemer een eigen mentor gekoppeld. Deze interne opleider begeleidt de cursist op vlakken als leren, persoonlijke inzet en vaardigheden. Dit doen ze samen met de praktijkbegeleiders vanuit Technicom. De mentoren en teamleiders worden hiervoor speciaal opgeleid. Ze beschikken vaak al over zeer sterke vakinhoudelijke kennis, dus voor praktische instructies draaien zij hun hand niet om. Het is daarom belangrijk dat zij met name vaardigheden leren op het gebied van kennisoverdracht, leerstijlen, coaching en communicatie.

Jan Voorwinden (mentor en teamleider) begeleidt medewerkers op deze manier met veel plezier. “Ooit ben ik zelf als operator gestart bij Hill’s Pet Nutrition en op den duur ben ik andere operators gaan trainen. Ik merkte al snel dat ik kennisoverdracht en ontwikkeling van anderen interessant vond. Mijn kennis en ideeën draag ik dus graag over. Daarbij kan ik ook nog steeds vakinhoudelijk ondersteuning bieden.”

mystart3
Succesvolle begeleiding van leerlingen


Cor Seijbel (Teamleider logistiek bij Zeelandia) beaamt dat goede begeleiding onmisbaar in het geheel. “Bij de evaluatiegesprekken zijn naast de mentor en de leerling ook de leidinggevende, de docent, HR en een coördinator van Technicom aanwezig. Dat lijkt misschien een hele delegatie, maar het werpt absoluut zijn vruchten af. We bespreken hoe alles loopt en kunnen vroegtijdig ondersteuning bieden als iets niet goed gaat.”



De kracht van oud-studenten als mentoren

Alle mentoren die lerende collega’s begeleiden, hebben zelf ook ooit een ‘in huis’ opleiding bij Zeelandia gevolgd. Als oud-studenten van de mbo-opleiding weten zij inhoudelijk en qua leerproces precies hoe het is om op deze manier te leren. Jantine Stins (HR-adviseur / Area P&O’er): “De kracht van het inzetten van oud-studenten als mentor, is ook dat we allerlei praktische zaken waar leerlingen tegenaan lopen snel kunnen aanpakken. Voor de mentoren zelf is het ook interessant. Zij volgen een mentoropleiding en leren nieuwe vaardigheden zoals het begeleiden van mensen in opleiding.”

Kortom: cursist en mentor profiteren alsmede de werkgever

Als een medewerker in opleiding is, wordt zijn betrokkenheid, inzet en motivatie vergroot als er goede begeleiding is. Een veelgehoorde reden om ontslag in te dienen is dat de begeleiding slecht is. Zodra die begeleiding op een goed niveau is, zullen medewerkers minder snel opstappen. De begeleiding komt op een goed niveau door te zorgen dat de vakinhoudelijke specialisten alle juiste handvatten aangereikt krijgen om iemand goed te begeleiden. Deze mentoren brengen zichzelf daarmee ook naar een hoger niveau. Uiteindelijk profiteert natuurlijk de werkgever van de goed opgeleide interne begeleiders en hun gedegen opgeleide en goed inzetbare cursisten.

loader